Mindezek megváltoztatásában, javításában és megoldásában adott lehetőséget a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett „Képzési programok az egészségügyben foglalkoztatottak számára, hiányszakmák képzése, kompetenciafejlesztés" című pályázat.
A nyertes Pályázat összevont témái közül a „Geriátriai szakemberképzés és módszertani fejlesztés" területén szakorvos képző és kompetenciafejlesztő tananyag fejlesztése történt. A megvalósulás eredményeképpen komplex megközelítésű, moduláris tananyag részek és elektronikus tanulási lehetőség jött létre, amely ösztönzi az egész életen át tartó tanulást, interdiszciplináris és komplex megközelítésű, nemzetközi szakirodalomra épül és tartalmazza a szakterület legfrissebb innovációs eredményekeit.
A fejlesztendő képzés tematikája a geriátria területén legfontosabb szemléletet tükrözi, a probléma alapú oktatást megvalósításával. A képzést sikeresen elvégzett egészségügyi dolgozók alkalmassá válnak eredeti szakmájuk magasabb szintű gyakorlására.
A létrehozott e-learning oktató anyag szerkezetileg 1. bevezető esettanulmányokra, 2. háttér tudásbázisra, és 3. tudásellenőrző blokkra (esetismertetésekhez kapcsolódó, valamint azoktól független tesztekre) épül. Az oktatási anyag illeszkedik a regionális/helyi egészségügyi ellátó és szolgáltató rendszer változásához, a felhasználók igényéhez és biztosítja az egyéni tanulás/egyéni tanulási utak lehetőségét, a geriátriai szakképzésben való részvételt és az eddig megszerzett ismeretek kötelező szinten tartását. A tananyag és oktatási/képzési forma akkreditálása lehetővé teszi az egységes orvosegyetemi geriátriai képzést is, mind a négy képzőhelyen.
A projekt keretében a betegbiztonsági fejlesztési területen betegbiztonsági szakemberek távoktatási tananyagának kidolgozására és közzétételére került sor. A tananyagot a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának kari tanácsa akkreditálta 2012 márciusában.
A kutatások szerint minden 10. kórházba felvett beteg ellátása során bekövetkezik valamilyen, az ellátással összefüggő nemkívánatos esemény. Ezen felül, számos esetben kerül a beteg olyan kockázatos helyzetbe az ellátás során, mely magában rejti a károsodás veszélyét. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően, hazánkban is mind nagyobb szükség mutatkozik olyan képzett szakemberek iránt, akik a kockázatok és a nemkívánatos események felismerése, kezelése, biztonságos gyakorlatok kialakítása és bevezetése révén közreműködnek az egészségügyi ellátás biztonságának javításában.
A képzés célcsoportját elsősorban a betegágy mellett dolgozó szakorvosok jelentik. A kifejlesztett távoktatási tananyag alkalmas azonban a betegellátásban közvetlenül érintett szakdolgozók, minőségügyi vezetők és munkatársaik, graduális képzésben résztvevő, leendő egészségügyi végzettségű hallgatók, rezidensek valamint a továbbképzési programban résztvevő, elsősorban kórházban dolgozó - orvosok, ápolók, gyógyszerészek ismereteinek bővítésére is. Célunk, hogy a távoktatási tananyag kidolgozásával elősegítsük a témakör és a kapcsolódó módszertani ismeretek elsajátítását, hozzájáruljunk a betegbiztonságot támogató szervezeti kultúra kialakításához, ami magában foglalja a kockázatok és a nemkívánatos események felismerését és kezelését, és támogassuk a biztonságos gyakorlatok kialakítását. Tananyagunk összeállításánál arra törekedtünk, hogy hasznos, a gyakorlati szempontokat szem előtt tartó megközelítésben mutassuk be a betegbiztonság problémakörét, segítsük a tanulni vágyókat a megértésben és eligazodásban. A hallgatók az itt megszerzett alapismeretek segítségével képessé válnak ismereteik önálló továbbfejlesztésére, illetve azoknak a betegbiztonság folyamatos javítása érdekében történő felhasználására. .
Az új innovatív formában kifejlesztett tananyag egyértelműen hiánypótló szerepet tölt be, hiszen a betegbiztonságra vonatkozó magyar nyelvű tananyag ez idáig nem állt az érdeklődők rendelkezésre.
A projekt keretében a laktációs szaktanácsadó fejlesztési területen a Semmelweis Egyetem legfiatalabb karán, az Egészségügyi Közszolgálati Karon folyó 'Laktációs szaktanácsadó' képzés szakmai törzsanyagának fejlesztésére került sor, egy magyar nyelvű tananyag kifejlesztésével.
A képzésben főként területi és kórházi védőnők, szülésznők, csecsemő- és gyermek-szakápolók vesznek részt, alkalmassá válva ez által a szoptatással, anyatejes táplálással kapcsolatos bármilyen probléma speciális ellátására, ide értve a különleges helyzetekben - különböző anyai betegségekben, újszülöttkori kórállapotokban - nyújtott támogatást is.
A laktációs szaktanácsadó olyan specialista, aki a szoptató anya és a szoptatott csecsemő különleges igényeit szem előtt tartva, segít megelőzni, felismerni és megoldani a felmerülő problémákat. Feladatköre kiterjed a gyermekvárás, csecsemőgondozás és családgondozás területére is. A külföldön már több évtizedes múltra visszatekintő laktációs szaktanácsadói szakma képviselőinek speciális helyzeteket is megoldani képes tudására, jól érzékelhetően, fokozódó igény mutatkozik hazánkban is.
Ezen az új egészségügyi szakterületen a kifejlesztett tananyag egyértelműen hiánypótló szerepet tölt be az egészségügyi szakdolgozók szakmai kompetenciabővítő továbbképzésében. A kifejlesztett tananyag - a szabad internetes hozzáférhetőség biztosítása révén - a más képzőhelyeken indított hasonló képzések számára is hozzáférhetővé válik, így a hazai társegyetemek is beépíthetik képzéseik törzsanyagába. A Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának tanácsa a kifejlesztett tananyagot 2012 márciusában akkreditálta, így az a szeptemberben induló képzésnek már törzsanyagát képezi majd.
A kifejlesztett tanagyag közvetett hatása lehet, hogy az erre hivatott szakemberek humán laktációval kapcsolatos korszerű ismereteinek bővítése révén növekedhet hazánkban az anyatejjel táplált, mind teljesebb testi-lelki egészségben felnövekedő csecsemők és kisgyermekek száma.